Golf er tradisjonelt kanskje ikke anerkjent som idretten med de mest atletiske utøverene. Du har kanskje hørt om PGA pro John Daily sin gamle oppvarmingsrutine som bestod av 4-5 sigaretter og 3 Cola Light. Noen vil kanskje argumentere for at golf ikke en gang er en skikkelig sport, dog det har vært et veldig tydelig skifte i den profesjonelle delen av golf etter at Tiger Woods dundret inn på scenen. En mann som var kjent for å trene mye, og som tok veldig godt vare på kroppen sin. For sannheten er at golf krever ganske mye av kroppene våre- hvertfall hvis en skal spille bra, og som med selve sporten så er marginene veldig små for å få plager og å spille dårligere. En ser derfor nå at i profesjonell golf er det blitt stort fokus på trening og behandling både skadeforebyggende, og for å forbedre spillet.

Golf er en sport som i hovedsak dreier seg om muskelminne. Å inkorporere de minste små bevegelser i golfsvingen for å treffe ballen best mulig, og ikke minst kunne repetere det i timesvis. Golf er derfor en veldig eksplosiv, og veldig repetitiv sport uten bevegelsesvariasjonen en ofte får i andre idretter. Det er derfor ikke overraskende at det er en rekke plager som kan oppstå hos både nye og erfarne golfere som kan være hemmende i hverdagen, eller som kan redusere kvaliteten på spillet.

Midtrygg

Vanlige plager hos golfere er smerter i korsrygg eller midtrygg, både i selve ryggen og musklene rundt. Er man en golfer som slår mye med armene/skuldrene er det vanlig å presentere med smerter mellom skulderbladene. Det er voldsomt mye kraft som går igjennom et golfslag- og dette krever ekstra av musklene. Derfor kan det ofte oppstå låsninger i midtryggen, samt triggerpunkter og økt spenning i muskulatur mellom og rundt skulderbladene som kan gjøre det vondt å slå ballen, og kan også redusere allmenntilstanden f.eks på kontoret eller i andre aktiviteter i hverdagen. Det å slå mye med armene og skuldrene er et kjent problem hos usikre eller nye golfere, og måter å forebygge dette på er å rotere mer med hele kroppen i slaget, og også gjøre mobiliseringsøvelser av midtryggen og skuldrene.

Behandling her består ofte av å veilede pasienten innenfor de korrekte øvelsene for hver enkelt case- da ingen golfsving er helt lik, og overbelastningen kan påvirke forskjellig fra person til person. Det blir også lagt fokus på behandling av skulder og midtryggsmobilitet. Triggerpunktbehandling eller IMS (nålebehandling) på aktuell muskulatur kan også bistå til å redusere smertesymptomene fortere.

Korsrygg

Den Kraftige rotasjonen i golfsvingen kan også kreve sitt av korsryggen, både i musklene, leddene i ryggen og ikke minst skivene i mellom. Disse skivene mellom ryggvirvlene er særlig utsatt for slitasje av rotatoriske og flekterte krefter (rotasjon + fremmoverbøy/krumming av ryggen). Hvis Korsryggen er stiv og allerede har for lite bevegelse vil dette slite ekstra på skivene. I verste fall kan det over tid lede til en skiveskade og eventuelt prolaps. Det er derfor viktig å legge inn tøying og mobiliseringsøvelser for å forebygge golfrelaterte plager i korsryggen, gjerne før og etter en runde- så vil du se at du også spiller bedre.

Eksempel på en mobiliseringsøvelse for korsrygg / midtrygg

IMG 1354IMG 1355

Behandling Hos kiropraktor hjelper på å holde ryggen mobil og musklene avslappet slik at belastningen blir mer jevnt fordelt, og mellomvirvelskivene ikke blir overbelastet i like stor grad. Dette vil hjelpe deg å spille golf bedre, oftere og ikke minst lengere uten at ryggproblemer skal være den reduserende faktoren.

Nervesystemet

Nevro-muskulær kontroll spiller en stor rolle i golfsvingen. Det å underbevist greie å rekruttere kraft jevnt fra alle musklene uten at noen muskler overstyrer noen andre. Hjernen styrer spenningen i all muskulatur i kroppen til en hver tid. Ledningsnettet til hjernen er nervesystemet som ligger i ryggsøylen- og sprer seg ut til resten kroppen mellom hver ryggvirvel. God rygghelse vil derfor automatisk føre til bedre muskel og skjeletthelse i hele kroppen. Låsninger i rygg og nakke kan påvirke hvor gode signaler datamaskinen(hjernen) kan motta, og gi til maskineriet (kroppen). Dårlig signalgang vil føre til at noe overstyrer noe annet. Dette er særlig viktig i noe så eksplosivt og repetitivt som en golfsving, hvor marginene blir små for at plager og skader kan oppstå hvis maskineriet ikke er riktig innstilt. Dette er veldig gunstig å få behandlet hos kiropraktor når skaden er et faktum, og enda mer gunstig å få behandlet hos kiropraktor FØR skaden har oppstått. Dette er fordi det tar tid før dårlig nevrologisk styring til slutt fører til en overbelastning av f.eks muskler og ledd. Når det først har oppstått er det ikke minst mer smertefullt, men tar også lengre tid å snu.

Trening

Fordi golf er en veldig ensidig sport, er det veldig viktig å trene og bevege den andre siden av kroppen også. På banen før spill kan det være lurt å ta noen prøvesvinger feil vei- for å få fordelt belastningen litt på begge sider. Det er også gunstig å tøye begge hofter, og å gjøre noe mobiliseringsøvelser for midt og korsrygg begge veier. Det er også viktig å trene spesifikke øvelser for å styrke kjernemuskulatur mot rotasjon, og for å øke stabilitet. Gode generelle øvelser for dette er:

Pallof press

IMG 1348IMG 1347

Sideplanke

IMG 1353

Dead bug

IMG 1349 IMG 1350

Bird dog

IMG 1351 IMG 1352

Markløft

Kettlebell swing

 

Disse øvelsene vil ikke bare forebygge skader hos enhver golfer, men vil også kunne produsere mer kraft og stabilitet i svingen. Folk er forskjellige, og vil trenge forskjellige fokusområder på treningen, men kjerneøvelser er uansett ikke feil sted å starte. Ønsker du en mer funksjonell vurdering av akkurat din kropp kan du booke time hos en av våre dyktige Kiropraktorer.

Golfskader


Vi har 25 års erfaring med vonde rygger på Fornebu.

Hos oss er du i de beste hender.