Menstruasjonssmerter

Behandler gravid pasient

Årsaken til menstruasjonssmerter er sammensatte. Det vi vet er at hormonelle endringer påvirker ledd, leddbånd og nervesystemet.

De fleste har menstruasjon fra 12-13 års alder til 50 årsalderen. Dette oppfattes som et sunnhetstegn, kroppen fungerer. Systemet er til for at kvinner skal kunne bli gravide og få barn. En normal menstruasjonssyklus varer 25-35 dager.  I denne perioden er det en konstant endring av hormoner, spesielt østrogen og progesteron.

Det vi tror skjer ved menstruasjonssmerter er at kroppen produserer for mye prostaglandiner, noe som gjør at livmoren kramper seg. Dette igjen gjør at muskler også spenner og kramper seg, spesielt i mage og nederst i ryggen.

Studier har vist at dans, bevegelse og moderat trening kan redusere symptomene. Allikevel er det viktigste å kjenne etter i sin egen kropp. Noen kan trene maks og har tatt OL gull, andre kjenner seg reduserte og må trene litt roligere mens de har menstruasjon. Mange tar smertestillende som paracet og ibux, dette gir kortvarig lindring.(les tidligere blogg av Bendix om smertestillende)

Er du plaget av menstruasjonssmerter som går utover livskvaliteten din, kontakt kiropraktoren din. Behandling og annen veiledning kan du få hos kiropraktoren. Behandling kan redusere styrken av  muskelsammentrekninger som igjen kan redusere smerte. Forhåpentligvis vil dette øke livskvalitet og føre til en bedre hverdag.