«Knekk». Hva er kiropraktisk leddjustering?

Kiropraktor behandler pasient

Det berømte «knekket» som kiropraktorer er så kjent for. Hvorfor trenger jeg det? Hva er egentlig vitsen? Hvordan fungerer det? Hva kommer lyden av? Og er det farlig? – som kiropraktorer er dette vanlige spørsmål vi må svare på hver dag.

Kiropraktorbehandling er mer en bare et «knekk», det er en helhetlig vurdering og behandling av muskler og ledd samt nevrologisk stimulering, trening og livsstilsråd. Kiropraktorer ser pasienter av alle aldere med forskjellige problemer, og spesialiserer behandling til hver enkelt pasient. Men det er justeringen eller leddmanipulasjonen – aka: «knekket» som er den nøye innøvde spesialiteten til kiropraktorer, som også er godt dokumentert og foreligger i kliniske retningslinjer mot en rekke plager i muskler og ledd.

Hvorfor trenger jeg det, og hva er egentlig vitsen?

Det enkleste svaret på hvorfor det er hensiktsmessig er at leddmanipulasjon har dokumentert effekt på å øke bevegelighet av stive ledd. Dette fremmer normal bevegelse, og gir da en avslappende effekt på musklene og vevet rundt som gir smertelette. Som kiropraktorer er vi opptatte av en helhetlig vurdering av roten til problemet; hvorfor for eksempel muskler blir vonde, og vi ser ofte at det er grunnet dårlig bevegelse i ledd. Dermed kan det gi smertelette å massere opp der det gjør vondt, men det vil ofte komme tilbake igjen ved mindre opphavet til problemet blir behandlet. For eksempel så kan korsryggssmerter være forårsaket av problemer med bekkenet. Ved å behandle både ledd og muskler kan man gjøre noe med den grunnleggende funksjonen og sørge for at bevegelsesmønsteret blir endret der det trengs – som igjen kan medføre at både leddplager og muskelsmerter reduseres.

Hvis ledd forblir hypomobile (lite bevegelige) over lang tid kan dette til slutt føre til økt slitasje på leddene og føre til mer langvarige smerter og plager, samt dårligere positur over tid. I nakken er spente muskler og lite bevegelige ledd en av hovedårsakene til hodepine. Hodepine er kanskje vanlig, men det betyr ikke at det skal være nødvendig å slite med det når det finnes behandling tilgjengelig her hos kiropraktorene på Fornebu.

Andre grunner til leddmanipulasjoner en ren lokal bevegelse, er feil spenning i muskulatur. Dette kan komme av forstyrret nevrologisk signal til en muskel, muskelgruppe eller en hel side av kroppen. Det er da ikke alltid snakk om «en nerve i klem» selv om det kan være det også. hjernen din fungerer litt som termostat i et hus. Det blir satt en temperatur, og ovnene i huset ditt vil regulere varmen automatisk uten at du trenger å stille de manuelt. I kroppen din stiller hjernen din varmen, eller spenningen i dette tilfellet, i alle muskler i kroppen din til en hver tid uten at du tenker over det. Hvis informasjonen til og fra hjernen blir forstyrret kan det føre til økt eller dempet spenning i muskler. Over tid kan dette gi en stor variasjon av plager da noen muskler eller muskelgrupper vil spenne seg mer en andre og gi feil belastning på skjelettet. Dette merker man ikke nødvendig vis godt i starten, men kan være lettere å kjenne ved trening eller andre fysiske anstrengelser – hvor marginene blir mindre for kroppen din. Kiropraktorens oppgave er å identifisere hvor forstyrrelsen oppstår og gjenopprette optimal signalgang, for å gi kroppen best mulig sjanse til å lege seg selv.

Hvordan fungerer leddmanipulasjon?

Kiropraktoren vil etter grundig funksjonell og nevrologisk undersøkelse etablere hvor det er gunstig å utføre. Kiropraktoren vil ta sin kontakt på det spesifikke leddet med sine hender og gjøre en rask impuls i en spesifikk retning for å få beveget leddet den veien det har en restriksjon mot. Dette er da ikke det samme som når du tar og vrir nakken din langt nok til at det kommer et «popp» eller «knekk», eller hvis du strekker deg godt og det kommer en slik lyd fra ryggen din, da dette bare er en generell trykkforandring i et eller flere tilfeldige ledd.

Hva er egentlig den lyden?

«KNEKK!» dette knekket (kavitasjon) skyldes en rask separasjon i festepunktene mellom leddene i ryggen kalt fasettledd. Når disse leddflatene åpnes opp, særlig hvis de har vært stive over lengre tid, så oppstår det en trykkforandring der væske trekker tilbake inn i leddet. Hurtigheten av justeringen gir en stimulus til nervesystemet som overstyrer smerten. Ledd som forblir lite bevegelige over tid kan føre til økt slitasje både der det beveger seg dårlig – og andre steder i kroppen hvor andre ledd må bevege seg ekstra mye for å kompensere. Denne slitasjen merkes som regel når en blir eldre i varierende grad, og kan forebygges hos kiropraktor.

Er det farlig?

En leddjustering er ikke farlig, men noen kan oppleve mindre smerter i etterkant for opptil ett døgn. Dette er som regel i form av ømhet og er grunnet at leddet har fått mer bevegelse som kan være uvandt for kroppen. Det viktigste man kan oppnå ved slik behandling er bedre bevegelighet og mer normalt bevegelsesmønster som vil hjelpe deg i det store og det hele. Før en Justering blir gjort vil det alltid tas en grundig undersøkelse av kiropraktoren for å se om du vil dra nytte av det, og for å kartlegge andre sykdommer eller diagnoser som kan være kontraindikasjoner på leddmanipulasjon.