Barn som undersøkes i nakken
ramme

Øreverk

Øresmerter kan være uttrykk for lidelser i øret eller lidelser med lokalisasjon andre steder i hode- og halsområdet, men som gir utstråling til øret.

Barnet gråter ofte mye og intenst og tar seg til øret. Liker ofte heller ikke å ligge flatt på ryggen. Noen ganger kan det renne væske ut av øret også.

Sirkel

Ørebetennelse er en infeksjon i mellom ørets slimhinner og er veldig vanlig, spesielt hos små barn. Det kan være veldig smertefullt, men hos de fleste går infeksjonen over etter et par dager. Infeksjonen skyldes enten virus eller bakterier.Inntil 8-årsalderen har barn forholdsvis horisontale øretrompeter. Dette gjør at den normale drenasjen mot svelg/nese (nasopharynx) er dårligere hos barn enn hos voksne. Etter hvert som kraniet vokser dreies øretrompetene mer vertikalt slik at tyngdekraften forsterker dreneringen.

Øretrompeten, (røret som forbinder svelget med mellomøret) har som oppgave å drenere det indre øret. Som barn er dette røret mer vannrett og kortere enn hos voksne. Dette gjør at øret ikke blir drenert som det skal, og at det lettere tetter seg til i øret. Bakterier samles og betennelse/tette ører ganger oppstår.

Sirkel

I og med at det ofte tetter seg i øretrompeten (røret i øret mellom svelg og mellomøret) kan det være en dysfunksjon i nerve, muskel og skjelettsystemet som hindrer at kroppen kan lege seg selv. En dysfunksjon (subluxasjon) av øvre del av nakken kan føre til muskelspenninger rundt nedre del av øretrompeten. Dette vil hindre drenasje av puss og sekresjon fra mellomøret, noe som kan resultere i ørebetennelse.

En kiropraktor kan gi gode råd og behandle i form av drenerings teknikker og myke opp i stramme nakke muskler som kan være årsaken til at det tetter seg.

Spesifikke kiropraktiske justeringer har ingen bivirkninger, gjør noe med årsaken, og har vist seg å ha svært god effekt når det gjelder ørebetennelse!

Hva kan du gjøre selv

La barnet ligge med hodet høyt eller sitte oppreist.Bygg opp med puter under overkroppen slik at hodet kommer høyere

Gi drikke, svelging er viktig. Er barnet stort nok, gi det noe som han eller hun må tygge på (gulrot, eple, tyggis)

Bruk nesedråper/saltvann hvis nesen er tett. Saltvann kan brukes hyppigere