Isjas

Isjas er er et symptom med strålesmerter ned i det ene benet eller begge bena. Dette er en svært vanlig plage og kan ha flere årsaker. Derfor er en grundig, helhetlig undersøkelse og vurdering viktig. Isjas kan også medføre nedsatt styrke, nummenhet eller svekket balanse. For mange går heldigvis smertene over, men tilbakefall er vanlig om man ikke gjør noe med årsaken. I verste fall blir plagene kroniske og gir varige svekkelser.

Årsak

De vanligste årsakene til isjas er nerverotirritasjon eller fysisk press mot en nerve i ryggsøylen. Ofte har man sagt at det ligger en «nerve i klem». Dette kan komme av svekket funksjon i ryggsøylen, skiveskader og prolapser  eller spinal stenose.

Årsaken oppstår gjerne over tid. Smerten kan komme akutt, men det underliggende problemet har ofte vært der på forhånd. Erfaringsmessig varer isjas gjerne lengre enn lokale ryggsmerter og det er derfor viktig å få bedret situasjonen så raskt som mulig.

Symptomer

Isjas kan oppstå nærmest uten forvarsel, med eller uten ryggsmerter. De fleste episodene oppstår i forbindelse med bøyning eller vridning, løft. Stillesitting er ofte noe av det verste man gjør. Dersom det gjør vondt å hoste/nyse, kan dette tyde på en skiveskade i ryggen.

I mer sjeldne tilfeller kan nervene som styrer lukkemuskulaturen påvirkes og man kan få forstoppelse eller lekkasje av urin/avføring. Dersom du opplever å miste kontroll på urin/avføring må du ringe ambulanse (113) straks.

Behandling

Behandlingen gjøres basert på hva isjasen kommer fra. Det er stor forskjell på om isjasen skyldes et prolaps eller om det er utstrålende smerter fra et ledd eller muskel. Vår ekspertise som kiropraktorer er nettopp å undersøke funksjonen i ryggsøylen, bekkenet og muskulaturen din og fastslå hva som ligger bak, slik at du kan få riktig behandling og veiledning og holde deg så aktiv som mulig.

Hva kan du gjøre selv

Det verste med prolapser er at det kan ta tid å bli bra. Det er derfor viktig å oppsøke kyndig hjelp så tidlig som mulig, slik at du kan få snudd situasjonen raskest mulig. Det er sjelden tilrådelig å ikke gjøre noen ting. Vær aktiv innenfor smertegrensen. Unngå bøyning og løft. Unngå stillesitting. Legg vekk mobilen og nettbrettet. Legg på kuldepakning over det smertefulle området. Vi anbefaler alle å bruke kulde. Noen foretrekker varme, men vi tilrår da å bruke begge deler. Ved sterke smerter kan det være nødvendig med smertestillende medisiner, særlig for å få sove.

Som med alt annet er forebygging den beste behandlingen! Vær aktiv og bruk kroppen variert. Unngå stillesitting og skjermbruk på fritiden. Ta en sjekk hos kiropraktor for råd og veiledning.

Vi har 25 års erfaring med vonde rygger på Fornebu.

Hos oss er du i de beste hender.