Frame 10
bloggbilde

Spenningshodepine

Rundt 30% av den voksne befolkningen i Norge sliter med spenningshodepine ifølge det
norske tidsskriftet for legeforeningen. Det er dermed den mest vanlige typen hodepine. Den
kalles også for stresshodepine eller tensjonshodepine. Den kan også ofte forveksles med
migrene eller cervikogen hodepine, spesielt førstnevnte er det mange som tror at de har når
de egentlig har en kronisk spenningshodepine. Dette er fordi de kan tidvis presentere ganske
likt med ensidig eller dobbeltsidige smerter samt nakkeplager. Spenningshodepine er
hodepine som er forårsaket av stramme muskler i nakken hvor lokasjonen av hodepinen kan
variere ut ifra hvilke muskler som er mest påvirket. Den sitter ofte i pannen eller over/bak
øynene.

Frame 5
Frame 5

Årsak

Årsaken til spenningshodepine er spente muskler og låsninger i nakken, som ofte påvirkes av
faktorer som lite søvn, stress, psykiske problemer og mangel på fysisk aktivitet.

Symptomer

Det er sannsynlig at du har spenningshodepine dersom:
 Smertene starter bak i nakken og beveger seg frem til pannen
 Hodepinen er av trykkende karakter
 Du kjenner smerten som en ”trang hjelm” eller et bånd som strammer seg rundt
hodet, eller som en hette
– Stressende perioder setter i gang hodepinen
– Smertene ikke er kraftig hemmende, og du fortsatt klarer daglige gjøremål
– Fysisk aktivitet hjelper
– Lyd / lys ømfintlighet er ikke typisk for denne hodepinen. Dette er heller knyttet til
migrene

Behandling

Frame 5

Forskning har vist at konservativ behandling hos kiropraktor har veldig god effekt, og vil føre
til en rask bedring av denne typen hodepine. Behandlingen er skånsom og effektiv. Ved
siden av behandlingen kan det være nødvendig med noen livsstilsendringer, ofte i
forbindelse med stress, søvn og mat, for å få enda bedre effekt. Hodepinen er
tilbakevendende hos en del pasienter, så øvelser og ergonomiske råd blir tatt i bruk for å
skape stabilitet av muskulatur og mindre belastning.

Hva kan du gjøre selv

Fysisk aktivitet sammen med god søvn er det viktigste. For kortvarig lindring kan det hjelpe å massere nakken lett, avlaste nakken ved å ligge på gulvet og gjøre øvelser. 

Frame 5
Frame 5

Vi har 25 års erfaring med vonde rygger på Fornebu.

Hos oss er du i de beste hender.