Fornebu kiro 2500x1500 7

Vondt i ryggen

Vondt i ryggen er den vanligste helseplagen som rammer nordmenn hvert år og er noe de aller fleste vil oppleve i løpet av livet. Ryggsmerter kan variere fra litt plagsomt til svært hemmende. En vond rygg kan gå utover hverdagslige gjøremål, søvn, arbeid, fritidsaktiviteter og trening. Fordi ryggsmerter kan hemme både arbeidsevne, livskvalitet og andre helsebringende aktiviteter kalles det gjerne «Norges dyreste enkeltlidelse».

For mange går heldigvis smertene over, men tilbakefall er vanlig om man ikke gjør noe med årsaken. I verste fall blir plagene kroniske og forplanter seg til andre deler av kroppen. Barn og tenåringer får også vondt i ryggen og det er viktig å ta tak i dette mens de er i vekst.

Vår forståelse av ryggsmerter har endret seg veldig de siste årene. Forskere på tvers av profesjoner er nå enige om at ryggsmerter sjelden bare har én årsak. Og det er de små feilbelastningene over tid som er den viktigste årsaken til plagene: Stillesitting, mye skjermtid, dårlig holdning og for lite variert aktivitet. Det er gjerne enkelthendelser som løft, forstrekninger og uvante aktiviteter som utløser eller forverrer smerten, men årsaken er gjerne noe du har gjort over tid før dette.

Stress kan også gi vondt i ryggen. Stress påvirker muskulaturen langs ryggsøylen og svekker stabiliseringsevnen. Vår erfaring er at 60-80% av våre pasienter kommer under eller etter en periode med ekstra stress.

Smerte er kroppens måte å si fra at noe ikke er som det skal. Noen ganger «hvisker» kroppen, mens andre ganger «roper» den. Symptomer kan oppstå akutt eller gradvis. Det meste er muskulære smerter som følge av en låsning i ryggsøylen. Les mer om låsning i ryggen her. Mange er stivere og har mer vondt om morgenen og opplever at det gjør vondt å reise seg eller komme seg ut av sengen. Det er ofte vondt å sitte og vondt å bøye seg. Mange opplever også stråling til hofte, lyske, rumpa eller benet. Les mer om strålesmerter og isjas her.

Opplever du å miste følelsen i bena eller tap av blærekontroll/kontroll på endetarmen må du søke akutt medisinsk hjelp.

Undersøkelse og behandling kan være vanskelig å bestemme seg for når man har vondt i ryggen. Kiropraktor eller fysioterapeut? Behandling eller vente og se? Noe av grunnen til at ryggplager er «Norges dyreste enkeltlidelse» er en utbredt «vente og se»-holdning. Varer plagene mer en 2-3 dager anbefaler vi uansett å få dette undersøkt.

Vår ekspertise som kiropraktorer er å undersøke samspillet mellom muskler, leddfunksjon og nevrologisk kontroll. Sammen men en grundig samtale gir dette oss en helhetlig forståelse. Slik kan vi finne ut hva som trenger behandling, hva du kan gjøre selv for å komme ut av smertene og hva du kan gjøre for å forebygge nye ryggplager i fremtiden.

Kiropraktisk behandling er regnet som en trygg og effektiv tilnærming til ryggsmerter. Det gjøres svært mye forskning på området og dokumentasjonen på effekten av det vi gjør blir stadig sterkere. Vi har lang klinisk erfaring og tilpasser våre metoder til alles kropp og alder.

Hva kan du gjøre selv?

Hold deg så aktiv du kan. Gå korte turer innenfor smertegrensen. Unngå å bli sittende eller liggende lenge. Det er sjelden tilrådelig å ikke gjøre noen ting. Unngå bøyning og løft. Legg vekk mobilen og nettbrettet. Legg på kuldepakning over det smertefulle området. Vi anbefaler alle å bruke kulde. Noen foretrekker varme, men vi tilrår da å bruke begge deler. Ved sterke smerter kan det være nødvendig med smertestillende medisiner, særlig for å få sove.

Som med alt annet er forebygging den beste behandlingen! Vær aktiv og bruk kroppen variert. Unngå stillesitting og skjermbruk på fritiden. Ta en sjekk hos kiropraktor for råd og veiledning.